Lietuvoje startuoja Edukologijos tyrimų proveržio programa: 2025 m. balandžio 1 d. Lietuvos
mokslo taryba pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra dėl šios programos
įgyvendinimo. „Edukologijos tyrimų proveržio programa – tai reikšmingas žingsnis į priekį,
stiprinant mūsų švietimo sistemos pagrindus. Tyrimų rezultatai prisidės prie inovatyvių ugdymo
metodų kūrimo, tarptautinis bendradarbiavimas leis mokslininkams aktyviai dalyvauti
pasaulinėse švietimo diskusijose“, – pabrėžia švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta
Popovienė.
Daugiau apie Edukologijos tyrimų proveržio programą skaitykite čia:
https://lmt.lrv.lt/lt/naujienos/edukologijos-tyrimu-proverzio-programa-stiprinami-moksliniai-
tyrimai-edukologijos-srityje/
Vienas iš Vilniaus universiteto įgyvendinamų šios programos projektų skirtas matematikos
mokymui pradinėse klasėse – „Matematikos problemų sprendimo taikant technologijomis
grindžiamą mokymąsi ir informatinį mąstymą stiprinimas“ (DigiMaths4All arba „Skaitmeninė
matematika 4“). Projektų tyrėjų komandą sudaro Vilniaus universiteto ir Suomijos Turku
universiteto mokslininkai, vadovauja Vilniaus universiteto profesorė Valentina Dagienė.
Pagrindinis tikslas – ištirti technologijomis grįsto mokymosi potencialą gerinant Lietuvos
ketvirtų klasių mokinių matematikos įgūdžius visuose pasiekimų lygiuose. Numatyta keletas
uždavinių, kuriais siekiama kuo įvairiau prisidėti prie matematikos mokymosi gerinimo,
pavyzdžiui:
parengti žaidimais ir interaktyviais veiksmais grįstą analitinę matematikos mokymosi
medžiagą;
integruoti informatinį mąstymą ugdančias užduotis susiejant jas su ketvirtokų matematikos
temomis;
įgalinti pradinių klasių mokytojus efektyviai įtraukti analitika grįstas žaidybines mokymosi
priemones į pamokas;
sukurti skaitmeninio mokymosi poveikio ugdant matematikos problemų sprendimo
įgūdžius vertinimo sistemą;
skatinti mokytojus dalytis matematikos problemų sprendimo metodika ir ištekliais,
įtraukiančiais žaidybinimo ir informatinio mąstymo metodus.
Vykdant projektą bus gilinamasi į žaidybinio proceso analitinėje mokymosi aplinkoje poveikį
mokinių matematikos problemų sprendimo įgūdžiams integruojant informatinį mąstymą.
Problemų sprendimo įgūdžiai yra svarbūs, tačiau sunkiai įgyjami. Mūsų tarpdisciplininė
komanda (edukologai, matematikai, informatikai, technologijų, statistikos specialistai)
panaudos įvairių sričių žinias ir metodikas, kad pasiektų šį plataus užmojo tikslą. Parengta
skaitmeninė matematikos mokomoji medžiaga bus testuojama Lietuvos mokyklų ketvirtose
klasėje.
Mokinių matematikos įgūdžiams vertinti bus naudojami daugiapakopio sprendimo matematikos
uždaviniai: žodiniai uždaviniai ir aritmetinės ar algebrinės lygtys. Žodinių uždavinių
(nesimbolinių) ir aritmetinių ar algebrinių lygčių (simbolinių) sprendimas yra sudėtinga
užduotis mokiniams. Pirmuoju atveju reikia gebėti iš žodinio uždavinio išgauti esminę
informaciją, paversti ją matematiniu reiškiniu ir išspręsti, antruoju atveju reikia gebėti
apibendrinti, pavaizduoti, pagrįsti ir argumentuoti abstrakčias matematines struktūras ir ryšius.
Nepaisant pasaulyje esamų įrodymų apie teigiamą technologijomis grįsto mokymosi poveikį
matematikos pasiekimams, motyvacijai ir požiūriui, ankstesnių tyrimų empiriniai rezultatai yra
nevienareikšmiai. Daugumoje tyrimų naudota nedidelė tikslinė imtis, nenaudotos kontrolinės
grupės arba nelyginti skirtingi ugdymo metodai.
Siekiant nustatyti, ar verta naudoti technologijomis grįstą mokymąsi matematikos
pamokose, šis projektas yra pirmasis, kuriame naudojamas atsitiktinių imčių kontrolinis
tyrimas su didele imtimi (pakankama statistiniam apibendrinimui), kuriame sistemingai
lyginamas skirtingų papildomų technologijų poveikis mokymosi rezultatams. Be to, šis
projektas yra pirmasis tyrimas, kuriame informatinio mąstymo ugdymas taikomas
siekiant pagerinti matematikos problemų sprendimo įgūdžius.
Kontrolinės grupės, besilaikančios nacionalinės bendrojo ugdymo programos, bus lyginamos su
dviem intervencinėmis grupėmis, kuriose bus naudojami žaidybinimu ir informatiniu mąstymu
grįsti mokymo metodai. Tikimės, kad informatinio mąstymo mokymas sustiprins mokinių
aukštesnio lygio pažintinius gebėjimus: analitinį mąstymą ir dekomponavimą, algoritminį
mąstymą, hipotezių tikrinimą, klaidų šalinimą ir abstrahavimą išgaunant esminę informaciją,
renkant, analizuojant ir vaizduojant duomenis, atpažįstant dėsningumus ir šablonus,
modeliuojant procesus.
„Skaitmeninės matematikos 4“ projektui būtinos pradines klases turinčios mokyklos. Dar prieš
prasidedant šiam projektui pasiuntėme žinią įvairioms mokykloms ir prašėme pranešti, ar norėtų
įsitraukti į šį tyrimą, pasitarus su būsimų ketvirtokų mokytojais, planuoti rudenį atlikti
intervencijas ir mokymus (ne mažiau 16 savaičių). Džiaugiamės, kad net 45 mokyklos iš įvairių
Lietuvos miestų ir miestelių išreiškė norą dalyvauti. Tiesiog nuostabu, kiek daug Lietuvos
mokyklose turime entuziastingų vadovų, aktyvių mokytojų.
Rugsėjo mėnesį planuojami seminarai projekte dalyvaujantiems mokytojams, bus suteikta visa
reikalinga informacija apie intervencines priemones. Kontrolinės grupės dalyviai turės įprastas
matematikos pamokas. Intervencinės grupės kartą per savaitę per įprastas matematikos pamokas
(iš viso 16 pamokų) atliks sužaidybintas užduotis mokymosi aplinkoje (naudojant Turku
universiteto sukurtą ViLLE mokymosi aplinką). Pirmosios intervencinės grupės mokiniai atliks
Lietuvos bendrojo ugdymo programą atitinkančius sužaidybintus matematikos pratimus.
Antrosios intervencinės grupės mokiniai atliks dalį sužaidybintų matematikos pratimų, o kita
dalis užduočių bus skirta informatiniam mąstymui ugdyti. Mokinių aritmetinio sklandumo,
daugiapakopių matematikos uždavinių sprendimo įgūdžių ir požiūrio į matematiką vertinimai
bus atliekami prieš intervenciją, po jos ir praėjus vieneriems metams. Mokytojų požiūris į
skaitmenines mokomąsias technologijas bus vertinamas prieš intervencijas ir po jų naudojant
klausimynus ir tikslinių grupių diskusijas.
Tyrimų rezultatai bus naudojami kartu su mašininiu mokymusi kuriant modelį, skirtą
adaptyvioms pratyboms, skatinančioms skirtingų mokinių matematinių problemų sprendimo
įgūdžius, taip pat formuojant rekomendacijas mokslo bendruomenėms, mokykloms,
mokytojams, mokytojų rengėjams, švietimo politikams kaip gerinti mokinių matematikos
mokymąsi ketvirtose klasėse.
-
Įvyko atranka į mokinių mobilumo veiklą
- Paskelbta: 2025-04-08
- Kategorija: Pranešimai
Įvyko Erasmus+ projekto atranka į mokinių mobilumo veiklą Vokietijoje -
Mokyklos veiklos ataskaita 2024
- Paskelbta: 2025-03-20
- Kategorija: Pranešimai
Kviečiame Kaštonų mokyklos esamus ir būsimus bendruomenės narius, Biržų rajono s... -
Darbo stebėjimo veikla Savigliano (Italija)
- Paskelbta: 2025-02-23
- Kategorija: Pranešimai
Vasario 17-20 dienomis keturios mūsų mokyklos atstovės dalyvavo darbo stebėjimo... -
Dailyraščio konkursas „Rašom“
- Paskelbta: 2025-02-12
- Kategorija: Pranešimai
Vasario 11 dieną vyko rajono dailyraščio konkursas „Rašom“. -
Darbą pradeda personalo projektų vadovė
- Paskelbta: 2025-02-11
- Kategorija: Pranešimai
Darbą pradeda personalo projektų vadovė Gitana Armakavičienė. -
Veiklos ataskaita 2024
- Paskelbta: 2025-01-19
- Kategorija: Pranešimai
2024 m. veiklos ataskaita jau dabar https://kastonupm.lt/dokumentai/planavimo-do... -
Respublikinėje konferencijoje ,,Knyga mano gyvenime"
- Paskelbta: 2024-12-13
- Kategorija: Pranešimai
Gruodžio12 dieną vykusioje respublikinėje konferencijoje tema ,,Knyga mano gyven... -
Kalėdinės 3D dirbtuvės su Renata ir Egle
- Paskelbta: 2024-11-12
- Kategorija: Pranešimai
Mūsų IT mokytojos Renata ir Eglė pradeda eksperimentuoti su 3D sp... -
TŪM konferencija Vilniuje
- Paskelbta: 2024-11-10
- Kategorija: Pranešimai
Tęsiasi Tūkstantmečio mokyklos programos veiklos. Vilniuje vyko konferencija „Ka...
